چه دلیلی هست بر این که پیامبر برای خود جانشین تعیین کردند؟


... در این جا نیز گروهی بهانه‌ای دیگر مطرح می‌کنند: چون خود کلمه‌ی اهل بیت مذکر است، پس ضمائری که برای آن استفاده می‌شوند هم مذکر هستند ...
پاسخ: می گویم این خلاف قوائد عربی است زیرا:
اولا: ضمیر در عربی (به جز در مورد  شأن که اینجا موردش نیست)، به مرجع قبل از خود باز می گردد ، نه بعدش. در آیه‌ی تطهیر اهل بعد از کم آمده است هم‌چنان که ضمیر در "فقال لأهله ... اتیکم" (طه 10)، "کم" به ظاهر لفظ "اهل" در قبل از خودش برگشته است، نه به مرجعی بعد از خودش و هم‌چنین ضمیر کم در آیه 73 سوره هود ...
ثانیا: ضمیر «کم» ضمیر مخاطب است و مرجع ضمیر مخاطب، لفظ نیست، بلکه خارج است؛ یعنی نمی‌توان گفت که ضمیر به لفظی در جمله بر می‌گردد. به عبارت دیگر ضمیر مخاطب اصلا مرجع در کلام نیاز ندارد و تعریف ضمیر هم همین است.
ثالثا: کلمه‌ی اهل هم مذکر است و هم مونث. زمخشری می گوید:
ولکن لأن الأهل یذکر ویؤنث (تفسیر الکشاف ج 1 ص 535)
فلذا اگر خطاب آیه به زنان پیامبر (ص) بود باید از ضمایر مونث استفاده می‌کرد تا هم با آیات قبل و بعد هماهنگ باشد و هم اینکه دلیل دست شیعه ندهد و این طور اختلاف ایجاد نشود.
برای مطالعه‌ی بیشتر می‌توانید به وبلاگ http://alsonnat.blogfa.com، رجوع کنید.
حال در می‌یابیم که اهل بیت، گروهی سوای همسران پیامبر اند. اما هم‌چنان مشخص نشده که ایشان به طور دقیق چه کسانی اند؟ ما یک نمونه از احادیث مربوط به این بزرگ‌واران را ذکر می‌کنیم و توضیح آن را در بخش بعد ارائه خواهیم کرد.
عن صَفِیَّةَ بِنْتِ شَیْبَةَ، قَالَتْ قَالَتْ عَائِشَةُ خَرَجَ النَّبِیُّ صلّى الله علیه و سلّم غَدَاةً وَ عَلَیْهِ مِرْطٌ مُرَحَّلٌ مِنْ شَعْرٍ أَسْوَدَ فَجَاءَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ فَأَدْخَلَهُ ثُمَّ جَاءَ الْحُسَیْنُ فَدَخَلَ مَعَهُ ثُمَّ جَاءَتْ فَاطِمَةُ فَأَدْخَلَهَا ثُمَّ جَاءَ عَلِیٌّ فَأَدْخَلَهُ ثُمَّ قَالَ (إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا).
صحیح مسلم 130/7 کتاب فضائل صحابه باب فضائل اهل بیت نبی حدیث 6414
 ر.ک: سنن الترمذی ج5 ص699 و منهاج السنة النبویة ج4 ص561